Tarihçesi
Gazi Üniversitesi 1926 yılında, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde Çağdaş Öğretmenler yetiştirmek için Orta Muallim Mektebi adıyla kurulmuştur. 1929 yılında, Ankara Erkek İlköğretmen Okulu ile birlikte şimdiki Gazi Üniversitesi Rektörlüğü binasına taşınıp "Gazi Orta Muallim Mektebi ve Terbiye Enstitüsü" adını almıştır. 1929-1948 arasında Resim-İş, Beden Eğitimi, Müzik, Eğitim (Pedagoji), Fransızca, İngilizce, Almanca bölümleri kurulmuştur. Gazi Öğretmen Okulu ve Eğitim Enstitüsü 1947'de, Gazi Eğitim Enstitüsü’ne dönüştürülmüş; 1980'de MEB kararıyla 4 yıllık eğitim veren "Gazi Yüksek Öğretmen Okulu" olmuştur. 1982 yılında Gazi Üniversitesinin kurulması sonucunda "Gazi Eğitim Fakültesi" adı ile Gazi Üniversitesi içinde eğitime devam etmiştir.
Ayrı bir bölüm olarak dört (4) yıllık eğitim veren Coğrafya Eğitimi, Tarih, Türk Dili ve Edebiyatı ve Felsefe bölümleri ile birlikte 1998'de anabilim dalına dönüştürülerek öğretim süresi beş (5) yıla çıkarılıp Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Bölümü adı altında toplanmıştır. Söz konusu bölüm, Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde anabilim dalı, bölüme bağlı anabilim dalları da bilim dalı olarak tanınmaktadır. 2014'ten itibaren anabilim dalımız eğitim süresi 4 yıla, öğrenci kontenjanı da 20'ye indirilmiştir. Anabilim Dalımızın bağlandığı bölüm adı önce Sosyal Bilimler ve Türkçe sonra da Türkçe ve Sosyal Bilimler eğitimi olarak değiştirilmiş ve Türkçe ile Sosyal Bilgiler öğretmenliği anabilim dalları da aynı bölüme eklenmiştir.
Tanıtım
Ana Bilim Dalına öğrenciler ÖSYM’nin yapmış olduğu sınavdan Sözel puanına göre 20 kişi kontenjanla yerleştirilmektedir. Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı'nın eğitim süresi 4 yıl; öğrenim dili Türkçedir. Teorik derslerin yanında her türlü teknolojik olanakların yer aldığı coğrafya sınıfında Coğrafi Bilgi Sistemleri dersleriyle uygulamalı olarak dersler desteklenmektedir. Anabilim dalında yüksek lisans ve doktora programı bulunmaktadır. 2009'dan beri Erasmus Yoğunlaştırılmış Programlar kapsamında anabilim dalından her yıl 6-10 öğrenci yurt dışına gitmektedir. Coğrafya öğretmeni adayı öğrenciler dönem içerisinde aldıkları çeşitli dersler kapsamında sergiler düzenlemekte ve bu sergilerde aktif olarak görev almaktadır. Anabilim dalındaki öğrenciler arasında tanışma yemekleri, çay toplantıları, bilimsel ve teknik amaçlı arazi çalışmaları gibi çeşitli sosyal ve bilimsel faaliyetler yapılmaktadır. 4.sınıfta verilen seminer dersi kapsamında yapılan lisans bitirme tezleri, anabilim dalında verilen derslerin öğrenci açısından kavranması ve arazi çalışmalarının da yapılması açısından önem taşımaktadır. Lisans öğrenimini tamamlayan mezunlarımız kamu ve özel sektörde coğrafya öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Anabilim Dalında halen 5 profesör, 1 doçent, 1 doktor öğretim üyesi ve 2 araştırma görevlisi bulunmaktadır.
Coğrafya Eğitimi Ana Bilim Dalı'nın Misyon, Vizyon, Değerler ve Hedefleri
Misyon
Genel itibariyle Cumhuriyet’in temel değerlerine bağlı, öğrenmeyi, öğretmeyi ve insan gelişimini temel alarak kendisini yenileyen, geliştiren, eleştirel düşünebilen, yeniliklere açık, topluma rehberlik edebilen, kendisi ile barışık, gelecek kaygısından uzak, öğretmen, uzman ve akademisyenler yetiştirmek; ulusal ve küresel düzeyde kurulan işbirlikleri sayesinde yüksek nitelikli bilimsel araştırma/geliştirme faaliyetleri ile eğitim kuramlarını ve uygulamalarını ilerleten eğitim hizmetleri sunmaktır.
• Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalının misyonu coğrafyanın temel prensip ve işleyişini kavramış öğrenmeyi öğrenen bireyler yetiştirmek.
• Coğrafya disiplininin bilimsel üretim potansiyelini yükseltmek,
• Çağdaş gelişme ve değişimlere açık bir eğitim sunmak
• Fikirlerin açıkça tartışıldığı ve paylaşıldığı, katılımcı bir akademik ortam yaratmaktır.
Vizyon
Bölümümüz, Atatürk İlke ve İnkılaplarına ve Türkiye Cumhuriyeti'nin çağdaş değerlerine bağlı, evrensel düzeyde, araştırma yoluyla bilimsel bilgi üreten ve uygulayan, dinamik, çağdaş, demokratik, etik değerlere karşı duyarlı, yetiştirdiği insan ve ürettiği bilgi ile topluma katkı sağlayan, mensubu ve öğrencisi olmaktan gurur duyulan bir anabilim dalı olma vizyonunu görev edinmiştir.
Amaç ve Hedefler
1.Öğretmen Yetiştirme:
Coğrafya Eğitimi Ana Bilim Dalı'nın öncelikli olarak Türk Milli Eğitim Sistemine bağlı olarak Cumhuriyet'in temel değerlerine bağlı ve onun felsefesini özümseyen, alan ve genel kültür bilgisine sahip, eğitim ve öğretim ile ilgili yöntem ve teknikleri çok iyi bilen, etik ve estetik değerlere sahip, toplumsal değerlere saygılı, sorgulayıcı, araştırmacı, iletişim yeteneği güçlü, Türkçeyi doğru ve yaygın kullanan, yurt içi ve yurt dışı yayınları takip eden ve bu yeteneklerini yetiştireceği öğrencilere de aktarabilecek sorumlu, üretken, etkin ve geleceğin ihtiyaçlarını karşılayacak öğretmen adaylarını yetiştirmek ve Gazi Eğitim Fakültesi bünyesinde öğretmen yetiştirmenin niteliğinin geliştirilmesini sağlama amacı taşımaktadır.
2.Araştırmacı/AkademisyenYetiştirme:
Coğrafya Eğitimi Ana Bilim Dalı yükseköğretimde artan kapasite gereksinimine paralel olarak, üniversitelerin ilgili bölümlerine öğretim elemanı yetiştirmek ve öğretim elemanlarına gerekli desteği sağlamayı hedeflemektedir.
3. Bilgi Üretme ve Yayma:
Coğrafya Eğitimi Ana Bilim Dalı genel olarak Türk eğitiminin geliştirilmesinde ulusal çıkar ve değerler doğrultusunda politika ve uygulamalara yön verecek araştırma ve geliştirme çalışmaları yürütmek ve paydaşlarla üretilen bilginin politika ve uygulamalara yön vermesini temin edecek işbirliği ve ilişkiler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ana Bilim Dalı ayrıca yurt içi ve yurt dışındaki üniversiteler, özel sektör, sivil toplum örgütleri, üniversitenin diğer bölümleri ve mezunlarla sürekli iletişim ve işbirliği içinde olmayı ve bunlarla ortak projeler yürütmeyi amaç edinmiştir. Özelde ise Coğrafya Eğitimi Ana Bilim Dalı'nın amacı öğrencileri geleceğe ve hayata hazırlamaktır. Öğretmen adaylarının sorumluluk sahibi, duyarlı, olumlu ve bilinçli kişilik kazandırmayı amaçlamaktadır. Coğrafya eğitimi ile öğrenci mekânsal becerilerini geliştirmekte, ekonomik ve sosyal olayların mekânsal özelliklerini analiz etmelerini sağlamakta ve çevre bilinci kazandırmaktadır. Öğrencileri araştırmaya, sorunu tespit edip bunu çözümlemeye ve geleceğe yönelik planlar yapmaya özendirmektedir. Program doğa ve insan etkileşimine duyarlı, doğa ile uyumlu bir yaşamı hedef alan bireyler yetiştirmeyi ilke edinmekte ve doğal, kültürel ve ekonomik kaynakları sürdürülebilir kullanmayı özendiren bir içeriğe sahiptir. Eğitim hayatı boyunca öğrenci, öğrenilen bilginin içselleştirilmesi ve bunun sonucunda da onlara coğrafya eğitimi boyunca sunulan tecrübelerin ve bilgilerin onları değiştirmek ve yeni bakış açısı kazanmak acısından potansiyel içermektedir.
Değerler
Bilimin evrenselliği çerçevesinde toplumsal ve ulusal değerleri korumak ve geliştirmek,
Bilimsel özgürlük, yaratıcılık ve özgün düşünceyi yüceltmek,
Etik değerlere bağlı olmak,
Eğitim yoluyla toplumsal ve bireysel gelişmeye öncülük etmek,
Alanında yetkin öğretmen ve akademisyen yetiştirmek,
Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak,
Güncel teknolojinin tüm imkânlarını eğitim/öğretim sürecine katmak,
Akademik tutarlılık ve dürüstlüğü görev edinmektir.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.